هدف و ماهیت
رشته مدیریت فرهنگی و هنری با هدف تعلیم و تربیت افرادی متخصص برای سرپرستی و مدیریت مراکز فرهنگی و هنری در سال 1380 به پیشنهاد حوزهی هنری سازمان تبلیغات اسلامی برای نخستین بار در مؤسسه آموزش عالی سوره تأسیس شد. این رشته یکی از دورههای رسمی آموزش عالی کشور است که دانشجویان این رشته از میان دیپلمهای گروههای آموزشی چهارگانهی ریاضی، تجربی، علوم انسانی و هنر پس از موفقیت در کنکور سراسری پذیرفته میشوند و پس از طی دوره چهار ساله (حداقل 8 ترم و حداکثر 12 ترم) مدرک این رشته را دریافت میکنند. کارشناسان این رشته پس از اتمام دوره میتوانند فعالیتهای فرهنگی ـ هنری را در فرهنگسراها، خانههای فرهنگ، کانونهای فرهنگی و هنری، دفاتر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و … سرپرستی نمایند.
دانشجویان رشتهی مدیریت فرهنگی و هنری در طی دوران تحصیل خود علاوه بر فراگرفتن دروس مدیریت، با مباحثی دیگر از قبیل تعالیم دینی، امور هنری، مسائل اجتماعی، فرهنگی، ارتباطی و … آشنا میشوند تا بتوانند ضمن پاسداری از حریم فرهنگی خود به نشر و ترویج آن در سطح جامعه بپردازند.
تعداد واحدهای درسی این رشته 136 واحد است که 21 واحد آن دروس عمومی، 42 واحد پایه، 55 واحد اصلی، 35 واحد تخصصی و 12 واحد اختیاری است.
در ذیل، دروس این دورهی تحصیلی جهت آشنایی دانشجویان و علاقمندان به این رشته آورده میشود.
کلیه دروس
- اخلاق از دیدگاه هنر
- جامعهشناسی عمومی
- روانشناسی عمومی
- جامعهشناسی فرهنگی
- کلیات علم اقتصاد
- ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت
- آمار و کاربرد آن در مدیریت
- کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت
- مبانی سازمان و مدیریت
- روش تحقیق در مدیریت
- مدیریت منابع انسانی
- اصول مدیریت اسلامی وشیوههای رهبری علی(ع)
- اصول حسابداری
- مبانی هنر
- اصول و مبانی حکومت اسلامی
- سیری در قرآن کریم
- اصول و مبانی تحلیل حوادث ازدیدگاه قرآن
- بررسی تطبیقی انسان ازدیدگاه مکاتب غرب (1)
- بررسی تطبیقی انسان ازدیدگاه مکاتب غرب (2)
- آشنایی با هنر و تمدن اسلامی ایرانی
- مدیریت رفتار سازمانی
- تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم
- زبان تخصصی(2)
- زبان تخصص(1)
- مبانی هنر در اسلام
- مسائل فرهنگی جهان معاصر
- جامعهشناسی وسایل ارتباط جمعی
- اصول و مبانی ارتباطات
- مدیریت مراکز فرهنگی هنری
- آشنایی با مراکز خبری، تبلیغی و فرهنگی بینالمللی
- شیوههای نقد (نمایشنامه، فیلم و کتاب )
- آشنایی با موسیقی
- آشنایی با سبکهای هنری
- آشنایی با هنرهای سنتی
- آشنایی با هنرهای معاصر
- آشنایی با هنرهای اسلامی
- اصول کتابداری و اطلاعرسانی
- تاریخ سینما و تئاتر
- اقتصاد و فرهنگ
- تبلیغات سیاسی
- پروژه
- اصول و فلسفه تعلیم و تربیت
- اصول و مبانی برنامهریزی فرهنگی
- افکار عمومی و وسایل ارتباط جمعی
- آسیبشناسی فرهنگی
- حکمت هنرهای اسلامی
- اصول فرهنگی مندرج در قوانین تطبیقی
- دستآوردهای فرهنگی انقلاب
- کلیات مبانی استنباط احکام شرعی مسائل فرهنگی
- مبانی فعالیت ادبی
- کارگاه شعر، قصه و داستاننویسی
- شیوههای نقد شعر و داستان
- برنامهنویسی رایانه مرحله دوم
- ادبیات کودکان و نوجوانان
- آشنایی با نقاشی کودکان
دروس شماره 42 به بعد دروس اختیاری میباشند.
جمع کلیهی دروس جهت فراغت از تحصیل 136 واحد به اضافه 5 واحد دروس پیش دانشگاهی و 12 واحد از دروس اختیاری طبق نظر شورای تخصصی گروه به دانشجویان ارائه میگردد.
در زبانهای اروپایی واژه«culture» به معنای کشتوکار یا پرورش بوده است. این واژه از قرن هجدهم کاربرد یافت و«دانیلفسکی» درسال 1871با انتشار کتاب فرهنگ ابتدایی نخستین تعریف روشن از فرهنگ را در رابطه با سیر تاریخ بشر و زندگی جوامع بیان کرد. بعدها این واژه مورد توجه بیشتری قرار گرفت و تعریفهای گوناگونی ازآن ارائه گردید.
به طور کلی فرهنگ در معنای وسیع آن عبارت است از: نظامی از باورها، ارزشها، رسمها و رفتارهایی که اعضای یک جامعه به کار میبندند تا خود را با جهان خود ونیز با یکدیگر سازگار سازند و آنرا از طریق آموختن از نسلی به نسل دیگر انتقال میدهند.
درجوامع پیشرفته نیز که دموکراسی را بهترین شیوهی ادارهی جامعه میدانند آن را مبتنی برفرهنگ قلمداد میکنند و به نظر آنان بهترین فرهنگ، فرهنگ حاکم برجامعه دموکرات است. ازاینرو فرهنگ یکی ازعوامل مؤثر بر مدیریت است و در مقولهی جدیدی به نام « مدیریت فرهنگی» این تأثیر متقابل است.
مدیریت فرهنگی چند سالی بیشتر نیست که بعنوان یک شاخهی مهم ازمدیریت، صاحب یک کرسی در دانشگاههای معتبر کشور ما شده است. هدف از ایجاد این رشته، آموزش مدیرانی است که قادر به مدیریت درمحیطها و سازمانهای دولتی باشند سازمانها و نهادها و محیطهای فرهنگی شامل صداوسیما، دانشگاهها، مدرسهها، فرهنگسراها، خانههای فرهنگ، مؤسسههای فرهنگی- مطبوعاتی، خبرگذاریها، مطبوعات، مؤسسههای آموزشی، آموزشگاههای هنری، سینماها ومراکز نمایشی، موزهها، گالریها، مدیریتهای فرهنگی، وزارتخانهها، سازمانها و کارخانهها، سازمانهای انتشاراتی، مؤسسههای تبلیغاتی، کتابخانههای عمومی و….
مدیران فرهنگی علاوه بردانش مدیریت، بایستی دارای توانمندیهای خاصی ازجمله بهرهگیری ازروانشناسی، جامعه شناسی، اصول تعلیم و تربیت درزمینهی آموزش و آشنایی با مقولات مهم فلسفه، تاریخ، هنر و ادبیات باشند.
مدیران فرهنگی درشرایط کنونی که جامعهی ما عرصهی تعارضات و بحرانهای مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است، ناگزیر از تصمیمگیریهای حیاتی و مهم هستند. این تصمیمات متوجه لایههای وسیعی ازجامعه، به ویژه جوانان میشود. قلمرو سازمانهای فرهنگی و فعالیت مدیران آنها عموماً به مراتب گستردهتر و حساستر از محیط فعالیتهای سازمانهای دیگر است. مخاطبان مورد نظر در انجام فعالیتهای فرهنگی به دلیل جوان بودن جامعه بیش ازحد انتظار است و طبیعی است که ضرورت طراحی برنامههایی متناسب با ذائقههای نو به نو شونده و درحال تغییر این قشر، گوشهای ازدشواریهای مدیریت دربخش فرهنگی را روشن میسازد.
تهدیدات محیطی وحساسیت این قلمرو، فعالیت مدیریت بسیاری ازسازمانهای فرهنگی را با مسئولیتهای سنگین و دشوار و خطرناک (دارای ریسک ) روبرو ساخته است. یکی از صاحب نظران درشرایط پیوسته در تغییر و بیثبات جامعه، مدیریت فرهنگی را به بندبازی در ارتفاع200م تری تشبیه میکند که توفیق درآن بسیار تحسینآمیز و کوچکترین اشتباه درآن مصادف با پایان همیشگی کاراست. اینک مدیریت درمحیطهای فرهنگی به مدیرانی نیاز دارد که قلمرو دیدشان وسیعتر، مدارا و صبرشان بیشتر، وپشتکار و امیدواریشان افزونتر باشد.
با توجه به اهمیت مدیریت در عرصهی فرهنگ و هنر، شورای عالی انقلاب فرهنگی رشته مدیریت فرهنگی و هنری را به تصویب رساند.
در حال حاضر این رشته در مقطع کارشناسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر دو سال است که راهاندازی شده و تدریس میشود و با تصویب شورای عالی دانشگاه آزاد اسلامی این رشته از سال تحصیلی آینده در دانشگاههای آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران جنوب و شوشتر نیز راهاندازی شده و امید است تا با پرورش مدیران متخصص در این عرصه شاهد جهشی در مدیریت بر فرهنگ و هنر کشور باشیم. همچنین بنیاد فرهنگی هنری سوره و دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی نیز جزء نخستین مراکزی هستند که این رشته را در مقطع کارشناسی در شهر تهران دایر کردهاند.
لازم به یادآوری است که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز این رشته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران نیز تاسیس شده است و امیدواریم وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز با توجه به اهمیت و ضرورت چنین رشتهای که نیاز جدی کشور میباشد نسبت به راهاندازی آن در دانشگاههای کشور همت گمارد.
انتخاب رشته فرآیند پیچیدهای است که نیاز به تخصص بالایی دارد. جهت انجام انتخاب رشتهی دانشگاهی توسط مهندس علی قاسمی با ما تماس بگیرید.