آزمون MBTI یکی از معتبرترین و رایجترین ابزارهای شخصیت شناسی است که اولین بار توسط ایزابل مایرز و کاترین بریگز در سال ۱۹۵۶ میلادی به دنیای روانشناسی معرفی شد و تاکنون در بسیاری از کشورها در حوزه روانشناسی فردی و سازمانی مورد استفاده قرار گرفته است. این تست ترجیحات شخصیتی افراد را در ۴ حوزهی سبک نگرش افراد نسبت به ایدهها و انسانها (برونگرایی E – درونگرایی I)، سبک جمعآوری اطلاعات (شهودی N – حسی S)، سبک ارزیابی اطلاعات بدست آمده و تصمیمگیری بر اساس این اطلاعات (احساسی F – منطقی T) و سبک مواجهه با جهان بیرونی (ادراکی P – قضاوتی J) مشخص میکند. از ترکیب این ۴ مولفه دو قطبی با یکدیگر، ۱۶ تیپ شخصیتی منحصر بفرد ساخته میشود که هر فرد، در یکی از این دستهبندیها قرار میگیرد.